Fitness Data Freak
Michal Ozogán

Počítání kalorií ve fitness aplikacích

Počítání kalorií ve fitness aplikacích

Dá se vůbec spolehnout na počítání kalorií, které nám fitness aplikace ukazují? Odpověď je poměrně jednoduchá, nedá, protože každý člověk je individualita. Tělo každého člověk se chová trochu odlišně a buďme za to rádi. Nicméně počet spálených kalorií nemusíme zahazovat jako zavádějící údaj. Je to sice pouhý odhad, ale může vám pomoci udělat si obrázek, kolik energie při jednotlivých aktivitách spálíte.

Jelikož se každá aplikace může chovat po svém, uvedu všechny situace tak, jak se chovají v Endomondu. Proto je nejlepší se na případné odchylky podívat do aplikace, kterou používáte právě vy.

Existují dva základní vzorce, které se při počítání kalorií používají – cvičení bez informací o srdečním tepu a cvičení s nimi. V obou případech se vychází z věku, výšky, váhy a pohlaví. Zde zapomeňte na ochranu osobních údajů (trochu drsné). Pro co nejpřesnější výsledky všechna tato data poctivě vyplňte a nejlépe také pravidelně aktualizujte. Respektive váhu. Změna pohlaví je přece jen běh na dlouhou trať.

Počítání kalorií v Endomondu

Cvičení bez srdečního tepu

Pokud jste při sportu nepoužívali hrudní pás či jiný způsob jak zaznamenávat srdeční tep, jsou spálené kalorie vypočítány na základě druhu sportu, vzdálenosti (respektive rychlosti) a času (pro přepočet se využívá tento dokument). Snažte se vyplnit druh cvičení vyplnit co nejpřesněji. Například v silniční a horké cyklistice je veliký rozdíl.

Tento typ výpočtu se může od reality diametrálně lišit. Ať už mluvíme třeba o posilování, kde jeden poctivě cvičí a druhý si dává až příliš dlouhé pauzy, nebo i o běhání či cyklistice, do které není započítáno převýšení či počasí. Co to konkrétně znamená?

Řekněme, že vyšlapete kilometr vysoký kopec. To samozřejmě nejde snadno, takže jedete pomalu a strašně se u toho nadřete. Jenže aplikace toto v potaz nevezme. Pro něj jste se prostě flákali a jeli pomalu. Pokud naopak jedete z kopce, tak si aplikace myslí, že jdete tvrdě do šlapek a paradoxně vám za sjezd z kopce napočítá mnohem více kalorií než za jeho výjezd.

Jak z toho ven? Používat měření srdečního tepu.

Cvičení se srdečním tepem

Srdeční tep je cesta k mnohem větší přesnosti. Při překonávání překážet jako jsou kopce nebo počasí vám tep jednoduše vystřelí nahoru a aplikace vám to započítá jako zvýšenou námahu. I zde samozřejmě může docházet k odchylkám. Tep vám nemusí vyskočit, protože dřete jako tur, ale třeba se jen bojíte v noci sami. A kdo by se nebál, zvláštně třeba na Slovensku. A stejně tak vás může zradit technika.

A jak můžou být velké odchylky s a bez srdečního tepu? Jako příklad nám poslouží moje krátké vyjížďky z domova do práce a z práce domů.

Ráno to mám jednoduché a jedu praktický jenom z kopce. Těch šest kilometrů je opravdu na pohodu. Bez měření srdečního tepu jsem spálil 163 kcal a při měření mi Endomondo ukázalo 160 kcal. Zde je rozdíl opravdu minimální. Při jízdě do kopce ale nastala úplně jiná situace.

Bez srdečního tepu jsem měl spálil 160 kcal, což je samozřejmě nesmysl. Dřel jsem více a ještě k tomu déle. Jakmile jsem nasadil hrudní pás tak výsledek byl diametrálně odlišný – 295 kcal. Téměř dvojnásobek!

To mám mít pro počítání kalorií na sobě neustále hrudní pás?

Pokud chete co nejpřenější výsledky tak ano. Nicméně jak už jednou bylo řečeno, spálené kalorie jsou spíše jen přibližný ukazatel. Přesnost můžete zvýšit zvolením správného typu sportu. Například pokud na kole jezdíte hodně kopců, je lepší logovat aktivitu jako horské kolo – i když třeba jedete po silničkách. Bohužel například aktivitu běh do kopce byste v Endomondu hledali marně.

Strava má v tomto ohledu lepší počítání kalorií pro cyklisty, kde zohledňuje například váhu kole.


    Přidejte svůj komentář